Pånyttfödelse med Li


På tisdagen var trendanalytikern Li Edelkoort på besök i Stockholm och seminariet, som hölls på Södra teatern, var som vanligt mycket välbesökt. Edelkoort inledde med att säga att hon hade positiva nyheter att komma med. Inte minst för att hon anser att vi nu lämnar bakom oss en mycket svår period på nära tjugo år som handlat mycket om rädsla.
När hon skulle sammanfatta trenderna för sommaren 2011 använde hon vatten, och livet i vattnet, som en metafor, en källa till liv och pånyttfödelse. Habit avslöjar att fisken, sjöjungfrun, alger, antika draperingar och tunga tyger som ”tvättats” lätta i ett ständigt flödande vatten alla är ingredienser i Li Edelkoorts trender inför sommaren 2011. Som alltid var det ett fantastiskt inspirerande seminarium och i Habit nummer 12 kan ni läsa mer om Li Edelkoorts och andra trendbyråers propåer för vår/sommar 2011.PH

Hello Kitty hjärtar Nordisk Designskola

Söndagen den 8 november bjöd Nordisk Designskola, Sanrio och Plus Licens in till Afternoon Tea och modevisning i Stockholm. Elever vid skolan hade fått äran att designa festklänningar till Hello Kitty som fyllt 35 år i höst. Sanrios grundare, Mr Shintaro Tsuji och Mrs Tsuji och Sanrios huvuddesigner Ms Yamaguchi var också på plats.








Hello Kittys nya festklänningar och Sanrios huvuddesigner Ms Yamaguchi fotograferade av
Peter Håkansson

Direkt: Guccis Frida Giannini i Berlin

Dag två för Habit i Berlin på IHTs konferens "Techno Luxury".
Guccis kreativa chef, Frida Giannini intar scenen. I ett samtal med journalisten Suzy Menkes börjar Giannini med att visa ett diagram över hur mycket tid som unga spenderar på internet.
- Och jag som trodde att Gucci bara handlade om sex, glamour och rock'n'roll, säger Suzy Menkes.
- Vi arbetar väldigt fokuserat med att bygga upp en relation med den unga generationen. Nu finns tekniken som gör det enkelt for oss att öppna upp företaget mot konsumenten. Vi kan presentera vad som finns bakom varumarket.
Sedan en tid tillbaka följer ett kamerateam Frida Giannini i hennes dagliga arbete.
- Teamet är ocksa med under mina resor. Det kan kännas obehagligt att hela tiden filmas men jag börjar vänja mig.
Filmerna går sedan att se via You Tube, allt i ett led för att bli ett mer personligt och själfullt varumärke.
Finns det inte en risk att varumärket blir för tillgangligt, att mystiken som omger ett lyxmodehus försvinner?
- Nej jag tror att det är precis tvärtom. Omkring 80 procent av Guccis väskor är till exempel tillverkade för hand, nu har vi en möjlighet att exponera det bakomliggande arbetet. KA


Bottega Veneta om modern teknik/hantverk

Konferensen i Berlin fortsätter med rubriken "The power of human hands", Bottega Venetas kreativa chef Tomas Maier tar plats pa scenen tillsammans med Suzy Menkes.
Bottega Veneta som är själva sinnebilden för det klassiska hantverket, hur ser de på modern teknologi?
- Allt som gör livet lättare är naturligtvis bra. Teknologi är ingen fiende för Bottega Veneta, säger Tomas Maier.
 En egen nätbutik är en självklarhet för företaget men det är knappast essensen av vad riktig lyx är, enligt Tomas Maier.
- Lyx är något som man kan känna och lukta på.
Integrera med kunderna har Bottega Veneta gjort under en lång tid och företaget tror på att personifiera varorna.
- Vi får in specialbeställningar på våra produkter varje dag. Det kan till exempel handla om att ta fram en väska i en mindre storlek. Det är dock inte möjligt att gå in och ändra på själva designen. KA

Habit i Berlin

Habit är i Berlin på International Herald Tribunes konferens "Techno Luxury" som hålls på flotta Ritz-Carlton. Modejournalisten Suzy Menkes styr från scenen som just gästats av Burberrys chefsdesigner Christopher Bailey. Han berättade om hur Burberry i varje steg försöker att implementera ny teknologi i vardagen. Varumärket må ha 153 år på nacken men det är alltigenom modernt i sinnet.
Hur man förstärker varumärken på nätet är en av konferensen huvudfrågor så här långt. Christopher Baileys recept lyder:
- Genom att göra företaget mer transparent och tillgängligt för kunden. Live-streamade visningar på nätet är en bra idé. Några av plaggen från vår senaste visning var till och med möjliga för kunden att klicka hem direkt.
Vidare kommunicerar Burberry flitigt med konsumenten på twitter och facebook för att skapa en nära dialog. I företagets senaste interaktiva projekt uppmanas kunden att lägga upp bilder på sig själv i Burberry-trench. Tilltaget lockade till sig 1 miljon besökare, bara under de två första veckorna 
Suzy Menkes avslutade dragningen med att kalla Christopher Bailey för en sann technowiz. KA


Ytterligare bilder från galan!

Här kommer en liten kavalkad av fina bilder från Modegalan tagna av fotograf Maj-Britt Rehnström. I nästa nummer av Habit kan ni se och njuta av fler av hennes bilder från en härlig galakväll!




Alla vinnare på scen tillsammans!


Brundin och Apelgren in action!


Middagsdags!


Hand in Hand får prischecken på 140 000 kronor!


Glada prisvinnare!

Så här ser alla vinnare ut!


Alla vinnare på scenen efter prisutdelning! Längst fram i bild, Peter Apelgren!

Några fler bilder...


De nominerade eskorteras ned till Blå Hallen av trumslagare.


Årets mest personliga pris, årets butikssäljare, delades ut till Malin Kareld som arbetar på Newhouse i Göteborg.


Palle Stenberg från Nudie med exportpriset i handen. Nu blir det fest när Palle kommer tillbaka till Göteborg. Nudie har försäljning i imponerade 25 länder i dag så exportpriset är de väl unt!


Priset fick han ta emot ur handelsminister Ewa Björlings hand. Handelsministern var en av kvällens många fina prisutdelare.


Mikael Schiller var stand-in för Jonny Johansson som förärades priset för bästa designer. I dag arbetar Jonny tillsammans med sex designer för att kunna leverera mode av högsta designklass. Grattis säger Habit!


Mentor Communications Mikael Heinig, Indiskas vd och Hand in Hands-ambassadör Sofie Gunolf och Hand in Hands Roger Hällhag.Prispengarna på 140 000 kronor går till organistaionens arbete för att hjälpa människor i Indien.


Prisutdelare Maria Sandow från Stil och galans ordförande, och skapare, och tillika Habits försäljningschef Jimmy Panagiotopoulos redo att dela ut årets hederspris.


Katarina Morén från Fagerhult Retail Lighting läser upp motivering till varför Lindex ska tilldelas priset årets modekedja.



Årets hederspris...

...gick till den trio som grundade Gant. Priset hämtades av Lennart Björk. Han hakade på handelsministerns anförande och poängterade den kreativa strävan och drömmen som finns hos många när de startar ett modeföretag. Det enorma arbetet som ligger bakom och med många år utan lön innan allt lossnar. För trion bakom Gant tog tre år att på allvar bygga grunden till det blomstrande företag som är Gant i dag.


En stolt Lennart Björk tog emot hederspriset

Jonny Johansson är årets designer

Jonny Johansson och de sex designerna hos Acne är årets designer! Priset hämtades av företagets vd Mikael Schiller. I sitt tal skickade han, förutom till sina designer, även ett stort tack till återförsäljarna. Många av dem finns ju på galan i kväll!


Katarina Angelin och Nordisk Designskolas Minna Engström Heino delade ut priset till Jonny Johansson stand-in Acnes vd Mikael Schiller.

Björn ranelid delar ut...

...priset till årets dambutik. Apropå Björn Ranelid så hade vinnaren i kategorin årets underklädesbutik gärna sett att Björn Ranelid hjälpt till med tacktalet. Vi tycker att de klarade sig alldeles utmärkt på egen hand. Årets dambutik blev Kardborren!





Johan Kinde sjunger!

Japp, nu är Johan Kinde på plats på scenen och så här ser han ut!





E-handeln får pris!

Många är de modeföretag som startar försäljning på nätet i dessa dagar men årets vinnare Sneakersnstuff har pysslat med nätförsäljning i hela tio år!

Björn Borg får pris!

Förra årets vinnare Finn Alpberg var en av två utdelare av priset till årets ungt mode-leverantör som i år gick till Björn Borg. Finn Alpberg avslöjade också att prispengarna från förra året festades upp.

Lindex prisas för...

..sitt inredningskoncept. En stor ära konstaterar representanten för kedjan som passar på att tacka markandsavdelningen men också personalen på golvet i kedjans många butiker. En inte alltför kvalificerad gissning är att någar av dem är klädda i Lindex nya Affordable luxury-kollektion!


Lindexgänget tar emot pris!


Glada Lindexmedarbetare kramas efter att de mottagit priset!

Jenny Wilson tar plats...

på scenen. Alltid lika fin, för kvällen klädd i leopard. Även Johan Kinde har uppträtt för oss ikväll.





Malin Kareld är ...

årets butikssäljare. Hon arbetar på Newhouse i Göteborg och hon utnämnde NK i Göteborg still världens bästa arbetsplats. Hon tackade sina arbetskamrater som sliter varje dag.

Lite bilder!

Här är några bilder från inledningen på kvällen+på årets nykomlingar.


Moderådets Helena Mellström, Lotta Ahlvar, Habits moderedaktör Katarina Angelin samt undertecknad nyhetredaktör Pernilla Hansson.

Trion från Kocksgatan 17 som kammade hem priset för årets nykomling!


Kvällens värdpar Anna-Lena Brundin och Pter Apelgren!

Glada vinnare!

Årets skobutik ligger i Borgeby mellan Lund och Malmö. Ägaren passade på att tacka sin duktiga personal och var givetvis jätteglad för sin pris. Snart är det dags för nästa sjok av vinnare, där bland annat årets underklädesbutik ska koras. Sedan är det dags för årets butikssäljare, ett riktigt roligt pris eftersom de går till en riktig slitvarg på butiksgolvet!

Tre priser utdelade...

...det går i en rasande takt och redan har tre butiker premierats, NK Kids, Kocksgatan 17 och Borgeby Skor. Nu förrätt!

Första priset är utdelat...

och det gick till Kockgatan 17 i Stockholm, årets nykomling. I tacktalet hyllade trion sina mammor som ställt upp med ekonomisk hjälp, när banker inte vågar satsa på modebutiker, för att de skulle kunna starta upp sin fina butik på Södermalm i Stockholm. Ett stort grattis från Habit!


Glada vinnare på Kocksgatan 17!

Värdparet tar plats...

...på scenen. De undrar hur många som är svartklädda i publiken? Ganska många ska de visa sig. Annars syns en hel del paljett, tjusiga långklänningar.Peter Apelgrens  smoking kommer från Holmens herr i Göteborg, en av förra årets vinnare. Anna-Lena är klädd i olivgrön klänning.Nu dags för första priset Årets nykomling...

Vilka leder galan...

...jo, det gör Anna-Lena Brundin och Peter Apelgren och snart är det dags för dem att ta plats på scenen. Dessutom underhåller Johan Kinde och Jenny Wilson.

Nu börjar galan

Gästerna har strömmat till, drygt 400, och champagnen är snart avnjuten i fantastiskt vackra gyllene salen. Undertecknad och modeansvariga Katarina Angelin har hälsat välkommen.
Glada modemänniskor minglar för fullt men snart är det dags att sätta sig till bords. De nominerade tar sist plats vid borden. Spänningen är olidlig vem ska kamma hem de åtrovärda priserna?Vi hörs om en stund...

Klackarna i taket-idag är det dags för gala!

I kväll äger Modegalan rum i Blå hallen i Stockholms stadshus. Vi rapporterar från festligheterna på bloggen och på nyhetsplats på www.habit.se under kvällen så välkomna in!

Corneliani gästar Pitti

Eller ja, lyxherrkonfektionsmärket Corneliani ställer ju ofta ut men denna gång är det också herrmodemässan Pitti Uomos gäster och tar över Stazione Leopolda. Precis som Habit tidigare skrivit så är brittiska Giles Deacon gästdesigner hos damupplagan Pitti W Woman Precollection som äger rum för femte gången. Pitti Uomo upplaga nummer 77 pågår i Florens mellan den 12 till 15 januari.PH


Fin bild på Giles Deacon och hans design lånad från Pittis blogg.

InWear hjärtar sjuan

Danska Inwear firar sin 40-årsdag med att bjuda in producenten Fritz Hansen och textilföretaget Kvadrat till en gemensam dansk akt. Resultatet är ett kollage av de tre; Arne Jacobsens sjuanstol, klädd i Kvadrats tyg med inspiration från Inwears mönsterarkiv. Ett roligt tilltag men var och en är så mycket bättre på egen hand än de är tillsammans. KA