En yngre Emporio Armani

Modeveckan i Milano är i full gång och klassiska Emporio Armani visade en betydligt flickigiare design för hösten än brukligt. Knästrumpor till de flesta ensembler hjälper naturligtvis till att förstärka den unga looken precis som korta vippkjolar och shortskostymer.
Armani har hållit sig till en dov färgpalett med grått, svart, mörkblått och mossgrönt. Detaljarbetet är en blandning av knappar, emblem och bandkanter i guld samt volanger på kjolar och kappor. Guldaccenterna går igen på de högklackade skoletterna och i nitar på väskorna. KA


Bilder: Style.com

Flirtig Luella

Prisade Luella Bartley (bara under 2008 tilldelades hon utmärkelsen British Designer of the Year och årets designer, av svenska Elle) är som alltid flickigt flirtig. För hösten lägger hon till punkiga attribut som väl synliga dragkedjor och korsettklänning som kombineras med långärmad t-tröja. 
Ett uns av rutor, prickar och blomster utgör mönsterbilden. I övrigt är det materialen som lyfts fram och framförallt en imponerande mix av material i ett och samma plagg; tung ull och genombruten mesh, blank satäng och glittrig guldlamé. Detaljerna; hängslebeslag, knappar och så de synliga dragkedjorna, går allt i guld.
Svart och grått piggas upp av guldbrun, isblått och ärtgrönt. KA 

 S
Bilder: Style.com


Pastellig House of Holland

House of Hollands höstkollektion är idel grafiska experiment. Henry Holland tar hela färgkartan i anspråk och först ut på catwalken är, så klart, Agyness Deyn, i olika smaragdgröna nyanser från topp till tå. Vita knappt decimeterbreda randningar delar av den dubbelknäppta kavajen och de smala långbyxorna. Stilgreppet fortsätter kollektionen rakt igenom och fungerar absolut bäst när plaggen i grunden är enkla. När paljetter, afghanpäls och intrikata skärningar läggs till känns helheten lätt överarbetad. På herr är de gråsvart/vita ensemblerna att föredra. KA

Bilder: Style.com

Småbutikernas död

Flera butiksägare i centrala Lund har slagit larm till fastighetsägaren Briggen. De kräver sänkta hyror, annars måste de slå igen, det skriver Sydsvenskan.se idag.
Detta har länge varit ett problem. Höga hyror i kombination med höjda parkeringavgifter, så att konsumneterna söker sig till köpcentren istället, gör att mindre butiker har svårt att överleva. Om stadskärnorna ska förbli livliga handels- och mötesplatser så är det dags att kommuner, fastighetsägare och handlare börjar arbeta mot gemensamma mål. ML

Läs mer på Sydsvenskan: http://sydsvenskan.se/lund/article414485/Hoga-hyror-knacker-smabutikerna.html

McQueens fullskaliga kollektion för Puma

Puma tar, som tidigare aviserats, samarbetet med Alexander McQueen ett steg längre till hösten. Skokollektionen har utvecklats till en hel sportlinje med kläder och accessoarer för både dam och herr. Boxning är temat för säsongen. Här ett smakprov. KA


Marc Jacobs skyr verkligheten

Marc Jacobs hösten 2009 erbjuder en sann verklighetsflykt med ett rikt 80-talsskimrande mode. Plagg i glansiga brokader, päls och metallöverdraget läder är knappast särskilt plånboksvänliga men väl mycket vackra. Bland detaljerna märks generöst tilltagna axlar, capeärmar och saliga mönsterkombinationer, bland accessoarerna överknähöga stövlar och färgmatchade handskar. Lila, turkos och starkrosa lutar sig mot en bas av grått och svart. KA  


Marc Jacobs                                                                                                                                                                style.com

Utbyggda axlar i NY

New Yorks modevecka är i full gång.
Hos Hervé Léger har man arbetat vidare på de "bandagevirade" klänningarna och lagt till kraftigt markerade axlar och infällningar av tyg med ormskinnstryck. Ensemblerna i grått och brunt är absolut vackrast. Hervé Légers generellt hårda uttryck balanseras av den mjukare färgpaletten. Bakåtstrukna hår, "nakna" ansikten med endast markerade ögonbryn som synlig make up gör stilen komplett. KA  

Hervé Léger by Max Azria                                                                                                                                              style.com

Nya märken på Bomullsbörsen

I dag avslutas inköpsmässan Bomullsbörsen med en brakfest på Street i Hornstull efter tre dagar. Totalt fanns över 50 varumärken representerade. Mässarrangör Anna Hasselgärde du Hane säger att hon fått mycket positiv feedback från utställarna.
- Utställarna tycker att ombyggnaden av lokalen som gjorts sen sist varit jättebra. Vi har flera nya utställare i år, till exempel Björkvin, Resteröds, Ludic och Nümph, säger hon.

Anna Hasselgärde du Hane.

Mixat med märken på trendvisningen

Det var en blandad kompott när höst- och vinterkollektionerna 2009 visades på trendvisningen i Monteringshallen på Stockholm Modecenter. Visningen var signerad Teri Niitti som med fria händer hade plockat bland Modecenters varumärken. ML




Underklädesmodell Tilde Fröling

Skådespelerskan, programledaren och nyblivna mamman Tilde Fröling kom till Stockholm Modecenter tillsammans med sin son. Tilde har skrivit under ett 1 års kontrakt med underklädesvarumärket Abecita och är nu deras ansikte utåt. Hon tar över tronen efter Carolina Gynning.
– Jag hörde talas om Abecita när jag såg att Gynning var deras modell. Deras underkläder har en skön komfort och det känns smickrande att jag fick frågan, säger Tilde. ML


Bäst klädda under modeveckan

Syskonen Emmy och Alfred Hägg hade klätt upp sig och strålade ikapp när de spanade in höstmodet på Stockholm Modecenter. ML

Lars Wallin i läder

Lars Wallin som är känd för sina lyxiga modekreationer har designat jackor och handskar för skinnföretaget Jofama.
– Skinn är nytt för mig, men jag fick fria händer och är jätte nöjd med slutresultatet, säger Lars Wallin.
Och det är inga vanliga skinnjackor det talas om. Mjuka, detaljrika och såklart  väldigt lyxiga.
– Jag gör gärna gästspel igen och jag har några projekt på gång. Vad det handlar om kan jag inte avslöja än, säger Lars. ML

Glöm väskan, nu är det skor som gäller

Väskans storhetstid är över nu är det skorna som står i fokus. Väskan, ja, nu ska den matcha outfiten igen och inte göra för stort väsen av sig. Däremot syns allt mer kreativa skor både på catwalk som på kändisarna. Ju mer avantgarde, desto bättre. Nu ska kvinnor med koll släntra fram i arkitektoniska mästerverk som dessa skor från Antonio Berardi. MS

Terminal 2

Cph Visions systermässa Terminal 2 gav att mycket positivt första intryck. Drygt 300 utställare i rymliga lokaler som tidigare varit uppställningsplats för tåg men som stått tomma de sista femton åren.
- Vi har fått extremt bra respons på Terminal 2 och det är fullt hus, säger mässans grundare Jan Busch Carlsen till Habit.

Lyxig läsk i stället för plagg

När marknaden viker gäller det att vara kreativ för att öka på inkomsterna. Det senaste är att heta designernamn samarbeter med läskedrycksbolagen. Nathalie Rykiel designar för Diet Coke, vilket även Roberto Cavalli gjorde för märket redan förra året. Även Evian satsar på designertrenden, Jean Paul Gaultier har designat för firman och Perrier vill inte vara sämre utan rekryterade Paul & Joe. Trenden med designade flaskor är inte ett nytt påfund i år, men däremot är trenden att vi kommer att se allt mer av dem. Maya

RSS 2.0