Kupp på årsmöte
Den interna konflikten inom branschföreningen Modebutikerna tycks bli allt mer infekterad. Det senaste är att hela den sittande styrelsen fick sparken vid gårdagens, 26 maj, årsstämma. Den nya styrelsen pratar om upprättelse och revansch.
Det verkar finnas flera ”surdegar” inom branschföreningen Modebutikerna med drygt 200 medlemmar. En är konflikten mellan föreningen och Per Sjölund som, 2007, var vd för Slipsgossen. Modebutikerna tog beslut om att utesluta butikskedjan Slipsgossen av olika skäl vilket ledde till att Per Sjölund stämde branschföreningen.
2007 avgick också Ströms vd Torbjörn Rusck samt PO Elmgren, vd Otto Elmgren under tumultartade former på årsmötet. Båda dessa sitter från med igår i den nya styrelsen. PO Elmgren är ny ordförande.
Man kan därmed ana att dessa tre har varit drivande för att byta ut styrelsen vid den gårdagens årsstämma, vilket kan förklara uttryck som revansch och upprättelse.
En annan konflikt handlar om vdn Jeanette Georgii Gustavsson som den gamla, nu avpolletterade, styrelsen ville sparka av olika skäl. Ett skäl som framförts är att Jeanette Georgii Gustavssson har tagit ut övertidsersättning trots att hon som vd inte har rätt till detta. Detta har föranlett flera medlemmar att ifrågasätta den förra styrelsens beslut. Det verkar finnas en majoritet bland medlemmarna som ville ha Jeanette Georgii Gustavsson kvar och det var den gruppen som också sparkade den gamla styrelsen. Valberedningens ordförande Karl Bern led därmed ett stort nederlag.
Den nya styrelsen har därmed följande medlemmar:
PO Elmgren, ordförande. Ledamöter: Taina Abrahamsson, Bim Design, Anders Löfgren, Kristinehovs malmgård, Ann-Helen Jonsson, Floralin&Junior, Gabriel Duke, Maritza Biz, Torbjörn Rusck, Ströms, Bo Nestrell, Nestrells City Orientmattor, Anna Wallman, Scoop, Malin Sevedsson, Malinista samt Lina Gahm (mandat till 2011).
Habit.se kommer att följa upp alla turer kring branschföreningen Modebutikerna. AÖ
Deacon till Ungaro
Nu är det bekräftat, det blir britten Giles Deacon som tar över rodret som chefsdesigner på Ungaro efter Estrella Archs.
Den 40-åriga designern kommer även att fortsätta arbetet med det egna varumärket ”Giles Deacon”, som visats i Paris de två senaste säsongerna, samt den prisvänligare linjen ”Gold by Giles”.
Till WWD berättar Deacon att han hoppas kunna ta sin starka känsla för mönster till Ungaro.
– Jag tycker om det feminina, mycket färger, mönster, fina kvaliteter och lite annorlunda skärningar.
Giles Deacons första kollektion för Ungaro presenteras under Paris modevecka i oktober. KA
Foto: Courtesy Photo
Modefilm i Milano
I dag börjar modefilmfestivalen ”A shaded view on Fashion Film” i Milano. Det är modeikonen Diane Pernet som ligger bakom tilltaget som tog sin början i september 2008. Projektet har turnerat runt i världen allt sedan dess. Under Milanoupplagan hittar vi bland annat kortfilmen ”Flash flesh death” regisserad av svensken Mattias Montero.”A shaded view on Fashion Film” pågår i dagarna fem. KA
Åhléns modelyft
Man satte upp målet att till år 2013 bli nummer fyra på den svenska dammodemarknaden. I dag är man redan där.
Varuhusens ytor har planerats om. Modedelen ska gå från att vara 37 procent av den totala ytan år 2008 till 50 procent 2013.
Sortimentsfokuset är centralt i arbetet, vilket innebär:
att höja modegraden
tydliga och välkoordinerade kollektioner
sälja större volymer
hållbart mode
Gör varumärket tydligt!
- Tänk att äga en färg, Tiffanys-blå, eller en bildídé, som ID-omslagen, säger Barbro Ohlson Smith.
- För att differentiera ditt varumärke måste du ”äga” ett eget visuellt språk. KA
Global men lokal
Ralph Lauren återköpte licensenserna i Europa 2003, inte minst för att höja varumärkets profil. Därpå öppnade man flera nya flagship-butiker och shop-in-shops i exklusiva varuhus, gjorde selektiva val av återförsäljare samt en kontinuerligt ökad marknadsföring.
Tord Dyrssen understryker vikten av att undersöka de lokala förutsättningarna innan man äntrar nya marknader.
- Lär dig om marknadens behov, arbetsmarknadens villkor, samarbetspartners önskemål, trender, valutakurs och moms.
Seadan är det dags för lokala strategier:
- Tänk på valet av distribution, färger och material, prissättning, rea med mera.
Tord Dyrssen räknar upp en rad faktorer som har hjälpt Ralph Lauren till lokal succé:
- Bra lokala team.
- Showrooms som återspeglar en ”typisk” Ralph Lauren-miljö.
- Rätt kombination av återförsäljare.
- Egna butiker i intressanta byggnader.
- Ett eget kapital.
Tord Dyrssens rekommendationer till företag som vill gå in på nya marknader:
- Satsa på fokus och strategi.
- Planera långsiktigt.
- Analysera mera.
- Motivera och belöna teamet.
KA
Hand in hand på scenen
Kärlek till e-handel
- Var ärlig och kommunicera med kunderna, vårda hela kedjan av varumärken, återförsäljare och konsumenter.
Anders Hedén: "Vill du bli framgångsrik"
Han framhåller den centrala värdekedjan i modebranschen:
Producentledet
Leverantörsledet
Detaljistledet
– Värdekedjan fungerar som ett interberoende ekosystem, säger Anders Hedén.
Och berättar vidare om ett antal grundbultar som ger framgång:
- Välj och välj bort.
Framgångsrika modeföretag har klara regler för vad de skall syssla med. Men också en lista på vad de inte skall göra.
- Lev företaget
Företagskultur och kärnvärden som delas av alla i värdekedjan.
- Varumärkeslöftet
Utan varumärke inget företag.
- Tänk som en entreprenör
Entreprenören som skapar en värld av ordning men där människor har möjlighet att blomstra. Var samtidigt strukturerad och galen.
- Ett gott samvete
Etiskt engagemang.
KA
Paul Frankenius om entreprenörskap
- Det behövs en ny typ av entreprenörer i framtiden som jag kallar ”Entreprenör New school”, och som står för ett vi istället för ett jag.
Han berättar vidare att modeintresset aldrig tidigare har varit större hos allmänheten, det växlar snabbare än någonsin och konsumenten är kunnigare.
Därför kommer butiker att vara tvungna att förändras i blixtfart. Butiker kommer att utvecklas mer de närmaste tolv åren än de gjort under de senaste 50 åren. Butikerna måste bli mer olika.
Trovärdighet är en ny faktor: äkthet, etik, kvalité och hög design förväntas. KA
Palle Stenberg, vd på Nudie Jeans, om att gå sin egen väg
Nudie Jeans drog igång i början av 2000. Palle Stenberg började som försäljningschef men efter sex år av ständiga resor världen över tog han över rollen som vd.
Ganska tidigt uppnådde Nudie Jeans sina uppsatta mål.
Man såg märket som ett internationellt märke redan från början och vågade sig ut på marknader som England, USA och Tyskland väldigt snabbt.
Efter omedelbar framgång gick man dock på knäna. Man var tvungna att avbryta internationaliseringen för att åter hitta glädjen i arbetet.
- Vi har blivit mer fokuserade, jag råder alla att inte springa på varje boll. Idag är därför organisationen i företaget bland det viktigaste, säger Palle Stenberg.
Treenigheten, Nudie Jeans filosofi som skrevs 2011, används i alla led. Ett ständigt motto i arbetet lyder ”låt oss prova”.
Palle Stenbergs har några teser för att Sverige som modeland är framgångsrikt:
- Vi kan inte konkurrera med billig produktion och vi är ett för litet land för att kunna påverka i det stora men samtidigt är vi unika ur ett internationellt perspektiv.
Vi har råd att prova, vi är duktiga på engelska, Sverige och svenskar är inget hot och vi är ganska enkla.
Palle Stenberg om Nudie Jeans filosofi:
Nudie Jeans - ett idéstyrt företag.
Grundvärderingar – relationer och förståelse. Respekt för mänskliga rättigheter och för miljön. Företagets långsiktiga mål är att 100 procent av det som säljs skall vara ekologiskt.
Företaget – huvudkontoret ligger i Göteborg, säljkontor finns i 15 olika länder. Nudie Jeans jobbar på 25 marknader.
Palle Stenbergs tips till modeföretag:
Skriv alltid kontrakt.
Våga prova.
Var konsekventa.
Nudie Jeans har som mål att öka med 20 procent de närmaste åren.
Nästa år firar företaget 10 år.
Ewa Björling om modeexportens framtid
Ewa Björling vill framhålla hela EU som handelsplats för svenska modeföretag. Hon kallar sig gärna för frihandelsminister för att understryka vikten av att förenkla den globala handeln.
Hon vill att företag ska ha möjlighet att skydda sina varumärken, och arbetar bland annat för ett gemensamt EU-patent för förenklad administration.
Vidare uppmuntrar hon fler i branschen att följa med på Exportrådets resor, Björling har en önskan att visa upp svenskt mode i världen än mer.
Inleding av Modebranschensdag
Bland annat berättades att modekonsumtionen ökade med 3,8 procent jämfört med 2008. Antalet klädbutiker ökade med 129 stycken.
Favoriter från Beckmans
Avgångseleverna i modeklassen på Beckmans har sagt sitt. Mängder av konceptuella idéer visades under gårdagen upp för publik på Berns i Stockholm. Men de enkla och mest samanhållna kollektionerna vinner om ögat får bestämma, därför hör Maryam Avalinejads och Emilie Steeles plaggförslag till de allra bästa det här året. KA
Jade Jagger + Indiska
Avslut
Rum i rummet hos The Local Firm
Svenskt eko i New York
– Med två utställningar samtidigt som behandlar samma ämne men från olika perspektiv, hoppas vi att ingen i New York missar att dagens snabba mode är skadligt för både miljö och människor. Vår utställning Eco Chic - Towards Sustainable Swedish Fashion visar att det faktiskt går att vara både mode- och miljömedveten. Vi har inte bara många duktiga designer i Sverige som har ett starkt ekologiskt och etiskt engagemang, vi har också många namnkunniga teoretiker inom området, säger Anna Maria Bernitz, projektledare på Svenska institutet i en kommentar.
Förutom utställning anordnas ett seminarium i samband med öppningen den 5 maj på Scandinavia House där Hazel Clark, Parsons The New School For Design, är moderator. Deltagare är Marcus Bergman, Högskolan i Borås, Sass Brown, FIT, Eviana Hartman, Bodkin, och Karin Stenmar, DEM Collective. Senare i sommar föreläser Mathilda Tham, Beckmans, på FIT.
Deltar i Eco Chic gör designer och varumärken som Anja Hynynen, Bergman's, Camilla Norrback, Dem Collective, Johanna Hofring, Julian Red, Nudie, Pia Anjou, Reflective Circle, Righteous Fashion, Swedish Hasbeens och Zion. Utställningen pågår till 21 augusti 2010.PH