Nytt från The Local Firm
The Local Firm adderar skor till sin kollektion för våren. Den första modellen som lanseras är en mjuk herrloafer i mörkgrått, slipat kalvskinn, som till att börja med kommer att säljas hos Jus, Paul & friends, NK, Aplace PUB och Propaganda Store.
Och på tal om breddning av varumärket, för ett år sedan besökte Habit duon bakom TLF, Richard Hutchinson och Axel Nyhage, i designstudion på Hagagatan i Stockholm. Vi pratade designprocess och inspiration och inte minst, framtidsplaner. En önskan om nya produktgrupper nämndes. Duon berättade att det ständigt pågår diskussioner om en utökning av varumärket och på önskelistan stod bland annat en parfym i eget namn. Framtiden för TLF blir onekligen spännande att följa. KA
Gant visade Rugger
Nästa vecka öppnar Gant en renodlad butik för just Rugger-kollektionen på Bleeker Street i New York.PH
Så här ser Gant Rugger för hösten 2010 ut.
Oscar Jacobsons föryngring
Priser och mer priser
Klart är också att ordförande Dianne von Furstenberg sitter kvar vid rodret i CFDA till 31 december 2012 sedan hon omvalts för tredje gången.PH
Erro uppmärksammat
Ny på New Yorks modescen
Anna Larson lämnade Sverige för New York. Tre år senare har hon startat sitt eget varumärke, blivit omskriven av Style.com och visat första kollektionen på New Yorks modevecka.
Du började med ekonomistudier och landade som designer. Berätta om din resa.
– Efter en kandidatutbildning i ekonomi längtade jag efter att använda min kreativa sida. Jag bestämde mig för att flytta till New York och studera modedesign på Parsons. Därefter följde praktik på Giuseppe Zanotti i New York.
Hur kom ditt eget varumärke till?
– Jag startade showroomet All that she wants, som bland annat representerade designer som Diana Orving, J Dauphin och Julian Red på den amerikanska marknaden. Det här var en väldigt lärorik period och jag fick se många sidor av modeindustrin. Jag blev inspirerad och efter ett år, i december 2008, kände jag mig redo för att starta Erro.
Hur beskriver du Erro stilmässigt?
– Erro är svart och rockigt men samtidigt feminint. Fokus ligger på detaljarbete och en finkänslighet för strukturer och kvalitet. Kollektionen är lättburen och skapad för att kunna bäras i lager.
Hur påverkar ditt svenska ursprung märkets uttryck?
– Erros estetik ligger långt från den stereotypa bilden av svenskt mode. Tanken att plaggen skall vara lättburna har kanske med mitt svenska ursprung att göra. Även fingertoppskänslan och noggrannheten för detaljer. I övrigt tycker jag att Erro är ganska osvenskt.
Vad är det bästa med att driva ett modemärke i New York?
– Det första jag vill nämna är mentaliteten. Jag känner att det finns ett stort intresse och en support för nya designer och entreprenörer. Stadens öppenhet och blandningen av stilar och karaktärer gör att jag blir mer kreativ, motiverad och vågad. Jag har alltid varit en person som gått min egen väg och det är något som uppskattas här. Dessutom är allt så lättillgängligt. Jag producerar i New York och har tillgång till ett otroligt kontaktnät som gör mina möjligheter att bli sedd och uppmärksammad stora.
Vad är den största skillnaden mellan att driva ett modeföretag i New York jämfört med i Sverige?
– Det finns en större öppenhet gentemot nya estetiska uttryck som gör det enklare att skapa fritt och göra sin egen grej. Tillgängligheten till press och möjligheten att nå ut till en större marknad är lättare när man befinner sig i New York, men samtidigt ar konkurrensen mycket hårdare.
Du blev omskriven av Style.com redan innan första visningen.
– Det kändes helt otroligt och var inget jag hade förväntat mig. Det gav mycket positiv energi till slutförandet av kollektionen.
Hur ser de närmaste framtidsplanerna ut?
– Just nu håller jag på att designa nästa kollektion och arbetar samtidigt hårt med att marknadsföra Erro. Förra kollektionen blev ju positivt mottagen så jag har mycket motivation och inspiration.
Och om fem år om du får drömma?
-Jag hoppas att Erro har blivit så pass etablerat att jag driver företaget från Stockholm.KA
Socialt självmord
Eller så kan rabatten kopplas till vädret så ”the hotter the day, the less you pay” . 21 grader varmt ute blir 21 procent av på en vara.
Förutom kommunikationsverktyg nämndes även återanvänding som swop-butiker, tillfälliga butiker och naturliga växter och gröna element som viktiga ingredienser inom butikstrender. Mer om dylika trender i Habits butiksnummer som kommer senare i vår.
Social Suicide ligger på 8 Garton Street.
Bild från www.socialsuicide.co.uk
Blommande skyltning
En blomma eller fler i fönstret är onekligen ett sött skylttips när snön vägrar att smälta och SMHI hotar med mer. PH
Bild: Tokny.com
Såklart poppar Target upp med sin blommiga kollektion med en tillfällig butik i New Yorks Mid Town, 1095 Sixth Avenue.
Hemma med Hope
–Vi glädjer oss åt att ett designarbete som "Map Print" kan vara längre än de normala kort cykler som finns i modevärlden. Vi ser NK Glas, Porslin & Kök som en partner som står för hög kvalitet och bra förvaltare av vår textila design, säger Ann Ringstrand från Hope i en kommentar.
Fler samarbeten för NK:s nya egna varumärke :117 är att vänta.PH
En trojka
Det är en sparsmakad trojka, Phoebe Philo, Stella McCartney och Hannah MacGibbon. Modehuset Chloé som gemensam utgångspunkt och Phoebe Philo som liksom står i mitten, har jobbat med de andra två och som ofta sets som den i trion som drivit modet framåt. Modesagan började med den flickigt söta estetiken, som därefter vuxit till en fullfjädrad, mogen stil. Visst vi kommer att tröttna, och för all del, gå gärna vidare, men inte jag. KA
Chloé
Chloé
Chloé
Stella McCartney
Stella McCartney
Alexander McQueens sorti
Nedtonad Stella
Stella McCartney förstärker höstens avskalade trend. Aldrig förr har Stella-stilen varit så ren. Redan vårens kollektion var i och för sig ett under av enkelhet men inte alls som nu. För hösten skall det vara kraglösa ullkappor, v-ringade tunikor och smala ullbyxor.
I festdelen arbetar McCartney med lager av transparent organza. Transparenta material - gärna i kombination med sirliga mönster, är ett stilgrepp som flera designer återkommit till under Paris modevecka. KA
Bilder: Style.com
Det skräddade
Givenchy
Ann Demeulemeester
Ann Demeulemeester
Ann Demeulemeester
Den där looken...
Röda utropstecken
Givenchy
Ann Demeulemeester
Sonia Rykiel
Vivienne Westwood
Bärbara Celine
Efter vårens hyllade debutkollektion, plus två pre-kollektioner, för Celine hade Phoebe Philo ögonen på sig när höstens förslag presenterades i Paris i går. I pressen har det talats om att horder av Celine-klädda fans fanns på plats i visningspubliken. Philos välklädda damer är som sagt väl kramade och stilen har satt ett omedelbart avtryck i den breda modebilden (läs hos kedjorna). En gång är ingen gång, två gånger och det börjar bli en vana. Så är fallet hos Celine vars höst talar för att det stilrena dammodet är på väg att bli en långlivad trend. I höstas sa vi att Phoebe Philo vet vad kvinnor vill ha. Det gör hon fortfarande. Marinblått ersätter kamel som säsongens färg, kjolarna är överlag lite längre och byxorna kortare. Smidigt skinn används i hela plagg eller som detalj, till exempel i lågt sittande utanpåfickor på kappklänningen i marinblå ull. Bäst är de generöst tillskurna ytterplaggen. Det här handlar inte om särskilt komplicerad modemagi men det är bra, bärbart och snyggt. KA
Bilder: Style.com
Svårkopierade Balenciaga
Ingenting är enkelt i Nicolas Ghesquières värld. Han hoppar allt vad den sparsmakade trenden heter och fortsätter sin resa i de tekniska materialens, kollagens och asymmetriska skärningarnas värld. För att inte tala om skorna som är en utmaning i eklektisk stilkonst. Inte ens den monokromt beige färgskalan tar han till sig, även om svart, vitt och grått ingår i delar av höstgarderoben. Istället går Ghesquière loss med isblått, turkost och apelsin, toppat med silver.
Allt i kollektionen är inte vad man kan kalla för bärbart men framförallt är det materialen och konstruktionerna som gör att Balenciaga-plaggen med all sannolikhet klarar sig från kopiering i höst. KADries kavajer
Rue du Mail!
Här är några bilder från onsdagens visning i Paris.PH
Bilder: Style.com