Noko Jeans slår tillbaka
Noko Jeans Museum har öppet tisdag till lördag fram till början av februari. Men öppet kan det vara även vid andra tillfällen så för bästa information om öppettider besök http://nokojeans.com/museum/ PH
Mode för de vilda
Bilder: Opening Ceremony
Vanessa Friedman i Köpenhamn
En synnerligen vass Vanessa Friedman från Financial Times uppmanar modebranschen till att enas kring ett gemensamt “grönt” språk.
“ Nu har vi blivit medvetna om modeindustrins negativa påverkan på miljön, nästa steg är att hitta ett språk som konsumenten snabbt kan förstå. Biologist, ekologiskt, hållbart och CSR i all ära – men vad betyder det? Var tydlig med vad du vill ha sagt, vad du menar och framför allt fatta dig kort.”
Vanessa Friedman säger sig inte vara någon egentlig förespråkare för Twitter men tycker att man kan använda sig av Tweets för att öva sig på att bli mer koncis.
Vanessa Friedman under morgonens presskonferens
Julie Gilhart från Barneys i New York berättar hur hon för några år sedan började att skämmas under en modevisning i Paris.
“Någon berättade för mig vad ett av plaggen kostade och jag kunde inte sluta att tänka på hur många hungriga människor som skulle kunna äta sig mätta för de pengarna. Min första tanke var, jag måste bort från den här branschen. Men sen, det låter klyschigt men jag träffade Dalai Lama och insåg en ny mening och möjlighet i mitt jobb.”
Tack vare Julie Gilhart började Barneys ta fram ekologiska kollektioner, specialdesignade av namn som Stella McCartney och Phillip Lim.
“Det blev min utmaning att arbeta för ett gott samvete och samtidigt göra en god affär.”
Julie Gilhart från Barneys i New York
“Även om vi gör en traditionell product behöver vi inte agera traditionellt,” Marjorie Yang från Esquel Group, om vägen till grön skjortproduktion.
“Tidigare stod Afrika för sex procent av världshandeln. I dag är den siffran nere på mindre än två procent,” upplyser Christian Kemp-Griffin från Edun, varumärket som producerar till 100 procent i Afrika. Christian Kemp-Griffin, säger vidare att “konsumenter behöver upplysas och företagen arbeta med CSR (socialt ansvar, omtanke och varaktighet) i hela klädkedjan.”
Christian Kemp-Griffin från Edun
En 10-årig arbetsplan för NICE-projektet (Nordic Initiative Clean and Ethical) presenterades av Peder Michael Pruzan-Jörgensen. Den minskade tillgången på rent vatten, kemikalieproblematiken och kläder som avfall, är bland annat frågor som skall lyftas. God design och design som varar länge är några av de viktigaste aspekterna för ett rent framtida modesamvete.
Peder Michael Pruzan-Jörgensen
Och så har det tävltas på temat hållbart mode. Det blev den finska designern Saara Lepokorpi som fick motta prisumman 50 000 danska kronor ur kronpinsessan Marys hand. KA
Vinnaren Saara Lepokorpis design
Det sägs att kylan är på väg
Margiela utan Margiela
Många menade nog att Margiela sa hejdå, i alla fall till Maison Martin Margiela, med jubileumsvisningen under modeveckan i Paris i oktober 2008. Då firade den hemlige designern 20 år med det egna märket och visningen var en enda lång kavalkad av klassiska Margielaplagg.
Något skäl till varför Margiela dragit sig ur anges inte och någon kreativ chef har inte heller utnämnts. 2002 köpte Diesels Only the Brave en majoritet i företaget och till WWD uppger vd Giovanni Pungetti att Margiela ska fortsätta vara avantgarde och provocerande. Enligt Pungetti ska Margiela ha klurat en längre tid på att avgå och företaget ska ha funderat på att ersätta honom med belgare som Raf Simons och Haider Ackermann men så blir det nu inte.PH
Bilder: Style.com
Två bilder från senaste, och supersågade, visningen för vår/sommar 2010.
Habit på miljökonferens i Köpenhamn
Riddare Christopher Bailey
PUB säger nej till Noko Jeans
Jeans med en laddad historia
I dag är det premiär för Noko Jeans. Bakom varumärket finns en fantastisk historia om tre killar, Jacob Åström, Tor Rauden Källstigen och Jakob Ohlsson som blev nyfikna på Nordkorea, ett av världens mest isolerade länder. För att kunna nästla sig in i landet bestämde sig trion för att starta ett företag med ambitionen att producera i Nordkorea. Vad som skulle produceras var i första hand inte så viktigt. Men till slut föll valet på jeans.
Efter ett enormt researcharbete och nätverkande lyckades de tre entreprenörerna att få en officiell inbjudan till Nordkorea genom en textilfabrik i huvudstaden Pyongyang. Sagt och gjort, man åkte dit och efter en mängd förvecklingar och ett återbesök var det möjligt att producera byxorna, (med full kontroll på arbetsförhållandena i fabriken). Några typiska blåjeans var det dock inte tal om att ta fram. Den klassiska blåbyxan är en allt för laddad produkt i Nordkorea, så istället fick det bli svarta jeans. Jeansen kommer i två passformer, en vidare och en smal variant. Priset landar på 1 500 kronor och 1 100 par finns till försäljning på hemsidan www.nokojeans.com och på Aplace på Pub i Stockholm. KA
Jeans blir en kofta
Koftan landar i butik i januari och säljs i limiterad upplaga hos MCS Marlboro Classics i Stockholm och Täby Centrum. Priset hamnar på 1 999 kronor. KA
H&M och Sonia Rykiel
Dotter Nathalie och mor Sonia Rykiel
Eva Herzigova
Mickey Green
Sonia Rykiel och Jean Paul Gaultier
Elodie Bouchez
Kate Bosworth
Lily Cole
Stickat i klassisk anda à la Rykiel lanseras först ill våren.
Bilder: H&M